Other Information

Transparência Salarial (Pay Gap Transparency) Creditas Dezembro/2024

São Paulo, 28 de Março de 2025

(English version below)

A Creditas reafirma seu compromisso com a transparência e a igualdade de gênero ao apresentar seu 3º Relatório de Igualdade Salarial, referente a 2024. Este documento analisa a diferença salarial entre homens e mulheres destacando avanços, desafios e as ações implementadas e planejadas para impulsionar a igualdade salarial de gênero na empresa.

Com 12 anos de atuação, a maior plataforma de crédito online da América Latina tem em sua essência a valorização da diversidade e inclusão. Hoje, mais de 61% do quadro de colaboradores e 54% das posições de liderança são ocupadas por mulheres, refletindo nosso compromisso com a representatividade. Sabemos que esse é um desafio estrutural e contínuo, mas também um pilar fundamental para combater o conformismo e o status quo – um propósito que nos guia todos os dias.

Para garantir a implementação de políticas salariais justas, a análise a seguir compara as remunerações entre homens e mulheres na Creditas Brasil em 2024, segmentadas por CNPJs e níveis hierárquicos. Essa abordagem permite identificar oportunidades de melhoria em diferentes setores e assegura uma comparação mais precisa entre funções e responsabilidades equivalentes.

A análise utiliza a mediana salarial dos anos de 2023 e 2024, considerando a distribuição dos salários e o número de profissionais em cada cargo. Os dados foram tratados de forma agregada, garantindo a anonimidade das informações, em conformidade com a Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD).

Observação: “N/A” indica agrupamentos nos quais não houve amostragem suficiente para a análise.

Em 2024, as mulheres na Creditas receberam, em média, 3% a menos que os homens em funções equivalentes – no Brasil, a média é de 19%, segundo pesquisa da Fundação Getulio Vargas (FGV).

Com isso, nosso índice de pay gap foi de 97%, 1 p.p. a menos que em 2023. Embora este cenário esteja próximo de uma igualdade salarial, temos ainda um trabalho incansável pela frente. Estamos comprometidos em avançar e sustentar salários igualitários entre homens e mulheres, identificando oportunidades e conquistas inegociáveis.

Em Creditas Tech, trabalhamos de forma contínua para aumentar a representatividade feminina em cargos de liderança sênior, especialmente no nível “Executivo I”, que inclui Diretoras, Heads e cargos equivalentes. Como resultado, as mulheres representaram 40% desse nível em 2024. A representatividade feminina também foi destaque no nível “Profissional Gestão III” (gestão inicial e média), onde mais de 60% das posições são ocupadas por mulheres.

Apesar do avanço, ainda há oportunidades para intensificar nossos esforços na retenção e no desenvolvimento de todas as mulheres, especialmente no grupo “Profissional I” (Júnior a Pleno). Isso inclui a implementação de programas de capacitação e crescimento profissional que assegurem o desenvolvimento de carreira para todos os níveis de senioridade.

Em Creditas Fintech, o destaque está no nível “Executivo II” (Vice-Presidência), em que atingimos um pay gap ideal de 100%. Esse resultado reflete a forte representatividade feminina na liderança executiva e comprova que a igualdade salarial já é uma realidade nos cargos mais altos da empresa. Em um cenário ainda raro no mercado, esse avanço reforça nosso compromisso com a diversidade e, ao mesmo tempo, inspira mudanças no próprio setor, onde a paridade de gênero na alta liderança ainda é um desafio.

Por outro lado, no nível “Gestão II” (gestão inicial e média), observou-se uma queda de 23 p.p. no índice de pay gap. Esse resultado foi impulsionado pela diminuição da representatividade feminina no grupo, já que, em 2024, as vagas para a posição do próximo nível hierárquico (Manager) foram preenchidas majoritariamente por mulheres deste agrupamento, responsáveis por 66% das promoções para gerência.

Esse movimento destaca a eficácia de nossas ferramentas para o desenvolvimento de carreira. Um exemplo disso é o “Raio-X de Carreira”, lançado em 2024, que oferece uma visão detalhada das trajetórias profissionais e das oportunidades de crescimento dentro da empresa. Com o apoio dessas e outras iniciativas, a Creditas segue reforçando um ambiente de desenvolvimento e igualdade de oportunidades para todas as pessoas.

Os principais desafios da Creditas Fintech em 2024 envolvem a saída de mulheres do grupo “Executivo I” (profissionais em cargos de Diretoria, Heads e posições equivalentes). Neste nível, enfrentamos um desafio comum no mercado: a dificuldade em acelerar a contratação de profissionais qualificados, independentemente do gênero. Estamos comprometidos em reverter esse cenário por meio de estratégias focadas na retenção e atração de talentos diversos.

Assim, nosso compromisso com a igualdade salarial e de oportunidades se traduz em diversas iniciativas, incluindo (1) vagas afirmativas para grupos sub-representados e (2) a implementação de uma calculadora de oferta salarial para reduzir vieses no processo de contratação externo e nas propostas de méritos e promoções internas.

Além disso, para garantir desenvolvimento contínuo, promovemos (3) treinamentos sobre vieses inconscientes, diversidade e cultura ao longo de toda a jornada na Creditas; (4) planos de carreira estruturados, apoiados por ferramentas internas como “Job Design”, “Playbook de Carreira e Desenvolvimento” e “Raio-X de Carreira”; além de (5) plataformas de conteúdos e treinamentos para impulsionar o crescimento técnico e comportamental dos times.

Também adotamos (6) um algoritmo de reconhecimento para apoiar tomadas de decisão e minimizar vieses em promoções, méritos e movimentações. Por fim, fortalecemos nossas políticas de retenção e suporte com (7) licença parental estendida (180 dias para mulheres e 35 dias para homens) e (8) a inclusão desses dias de afastamento como tempo trabalhado no cálculo do Programa de Participação de Resultados (PPR).

Alinhado aos nossos compromissos, o plano atende às exigências da Lei de Igualdade Salarial (Lei nº 14.611/2023), reafirmando nosso compromisso com a justiça e a equidade no ambiente corporativo.

Definições:

  1. Abrangência da análise: Nossa análise abrange todas as empresas do Grupo Creditas e pessoas colaboradoras ativas em 2024.

  2. Remuneração mediana: Consideramos o salário mediano vigente de homens e mulheres ao longo de 2024. O salário mediano representa o valor exato que divide uma distribuição de salários em duas metades iguais, evitando que a análise seja impactada por valores extremos.

  3. Empresas do Grupo Creditas: A análise é segmentada a partir das empresas que compõem o grupo Creditas, as quais coincidem com nossos setores de atuação:

    1. Fintech: atuação enquanto empresa financeira

    2. Creditas Tech: atuação enquanto empresa de tecnologia (desenvolvimento de sistemas)

    3. Minuto Seguros: atuação enquanto corretora de seguros

  4. Nomenclatura dos níveis hierárquicos:

    1. Entrada: Profissionais nos níveis de Jovem Aprendiz, Estágio, Assistentes e Trainees

    2. Profissional I: Profissionais em cargos de nível Júnior e Pleno

    3. Profissional II: Profissionais em cargos de nível Sênior

    4. Profissional III: Profissionais na carreira de especialista (ex. Staff, Principal, Specialist)

    5. Gestão I, II e III : Profissionais em níveis de gestão iniciais e médios

    6. Executivo I: Profissionais em cargos de Diretoria, Heads e equivalentes

    7. Executivo II: Profissionais em cargos de Vice-Presidência

    8. C - Level: Profissionais em cargos de C-level

Ao final da página, em cumprimento à Lei nº 14.611 de 04 de Agosto de 2023, anexamos também os Relatórios de Transparência e Igualdade Salarial de Mulheres e Homens gerados pelo Ministério do Trabalho e Emprego (MTE) para os CNPJs ativos da Creditas no ano de 2024 (Creditas Soluções Financeiras; Minuto Seguros e Creditas Tecnologia), com base em dados reportados na RAIS segmentados a partir da Classificação Brasileira das Ocupações (CBO), sistema que organiza e classifica de forma ampla as profissões existentes no Brasil.

--

(English Version)

Sao Paulo, 28 March 2025

Creditas reaffirms its commitment to transparency and gender equality by presenting its 3rd Pay Gap Transparency Report for 2024. This document analyzes the gender pay gap, highlighting progress, challenges, and the actions implemented and planned to drive gender equity within the company.

With 12 years of experience, Latin America’s largest online credit platform has diversity and inclusion at its core. Currently, women comprise more than 61% of our workforce and hold 54% of leadership positions, reflecting our commitment to representation. We recognize that this is a structural and ongoing challenge, but it is also a fundamental pillar in combating complacency and the status quo - a purpose that guides our daily operation.

To ensure the implementation of fair pay policies, the following analysis compares the salaries of men and women at Creditas Brazil in 2024, segmented by legal entities (CNPJs) and hierarchical levels. This approach helps identify opportunities for improvement across different sectors and ensures a more accurate comparison between equivalent roles and responsibilities.

The analysis uses the median salary from 2023 and 2024, considering salary distribution and the number of professionals in each position. The data has been processed in an aggregated manner, ensuring anonymity and compliance with the Brazilian General Data Protection Law (Law No. 13.709/2018).

Note: "N/A" indicates groupings with insufficient sampling for analysis.

In 2024, women at Creditas earned, on average, 3% less than men in equivalent roles - compared to the Brazilian average of 19%, according to research by Getúlio Vargas Foundation (FGV).

As a result, our pay gap index reached 97%, a 1 percentage point decrease from 2023. Although this scenario approaches pay equity, we acknowledge the need for continued and dedicated effort.. We remain committed to advancing and sustaining equal pay between men and women by identifying opportunities and achieving non-negotiable milestones.

At Creditas Tech, we are continuously working to increase female representation in senior leadership roles, particularly at the "Executive I" level, encompassing Directors, Heads, and equivalent positions. Consequently, women represented 40% of this level in 2024. Female representation was also prominent at the “Professional Management III” level (early and mid-management), where women hold over 60% of positions.

Despite the progress, there are still opportunities to enhance our efforts in retaining and developing all women, especially within the "Professional I" group (Junior to Mid-Level). This includes implementing training and career growth programs to ensure career development at all seniority levels.

At Creditas Fintech, a key highlight is the “Executive II” level (Vice Presidency), where we achieved an ideal 100% pay gap index. This result reflects strong female representation in executive leadership and demonstrates that pay equity is already a reality in the company's highest positions. In a still-rare market scenario, this progress reinforces our commitment to diversity while also inspiring change within the sector, where gender parity in senior leadership remains a challenge.

On the other hand, at the "Management II" level (early and mid-management), a 23 percentage point drop in the pay gap index was observed. This outcome was driven by a decrease in female representation within this group, as in 2024, most promotions to the next hierarchical level (Manager) were filled by women from this group, who accounted for 66% of management promotions.

This movement highlights the effectiveness of our career development tools. One example is the "Career X-Ray", launched in 2024, which provides a detailed view of professional trajectories and growth opportunities within the company. Supported by this and other initiatives, Creditas continues to strengthen an environment of development and equal opportunities for all.

The main challenges at Creditas Fintech in 2024 involve the departure of women from the "Executive I" group (professionals in Director, Head, and equivalent positions). At this level, we face a common market challenge: the difficulty in accelerating the hiring of qualified professionals, regardless of gender. We are committed to reversing this situation through strategies focused on retaining and attracting diverse talent.

Thus, our commitment to pay and opportunity equality is reflected in various initiatives, including (1) affirmative job openings for underrepresented groups and (2) the implementation of a salary offer calculator to reduce biases in the external hiring process and in merit-based and internal promotion proposals.

Additionally, to ensure continuous development, we promote (3) training on unconscious biases, diversity, and culture throughout the entire journey at Creditas; (4) structured career plans, supported by internal tools such as "Job Design," "Career and Development Playbook," and "Career X-Ray"; along with (5) content and training platforms to drive both technical and behavioral team growth.

We have also adopted (6) a recognition algorithm to support decision-making and minimize biases in promotions, merit increases, and job movements. Finally, we have strengthened our retention and support policies with (7) extended parental leave (180 days for women and 35 days for men) and (8) the inclusion of these leave days as worked time in the Profit Sharing Program (PPR) calculation.

Aligned with our commitments, this plan meets the requirements of the Law No. 14.611/2023 from Brazil, reaffirming our commitment to fairness and equity in the corporate environment.

Definitions:

  1. Scope of the analysis: Our analysis covers all companies within the Creditas Group and active employees in 2024.

  2. Median salaries: We consider the median salary of men and women in 2024. The median salary represents the exact value that divides a wage distribution into two halves, avoiding the impact of outlier values on the analysis.

  3. Creditas Group Companies: The analysis is segmented based on the companies that make up the Creditas group, which coincide with our sectors of operation:

    1. Creditas Financial Solutions (Fintech): operating as a financial company

    2. Creditas Technology (Creditas Tech): operating as a technology company (system development)

    3. Minuto Seguros (Insurance): operating as an insurance broker

  4. Nomenclature of hierarchical levels:

    1. Entry: Professionals at levels of Apprentice, Internship, Assistants, and Trainees

    2. Professional I: Professionals in Junior and Mid-level positions

    3. Professional II: Professionals in Senior-level positions

    4. Professional III: Professionals in the specialist career (e.g., Staff, Principal, Specialist)

    5. Management I, II, and III: Professionals at initial and mid-management levels

    6. Executive I: Professionals in roles such as Directors, Heads, and equivalents

    7. Executive II: Professionals in Vice-Presidential roles

    8. C-Level: Professionals in C-level positions

At the end of the page, in compliance with Law No. 14.611/2023 from Brazil, we also attach the Transparency and Wage Equality Reports for Women and Men generated by the Ministry of Labor and Employment in Brazil for the active Creditas companies in 2024 (Creditas Financial Solutions; Minuto Seguros and Creditas Technology), based on data reported and segmented by the Brazilian Classification of Occupations (CBO), a system that broadly organizes and classifies existing professions in Brazil.

  • View file (pdf)

Subscribe for
updates

Receive all our news in your email

Investor contact

For more informations, details, or questions, please reach out to our Investor Relations team at investor-relations@creditas.com or our Public Relations team at imprensa@creditas.com.br.